Binn »
Ale nektery veci proste budes muset vydrit a naucit se intervaly nazpamet.
Prave kvartovy kruh
C - F - Bb - Eb - Ab - Db(C#) - Gb(F#) - B - E - A - D - G - C (hodi se do jazzu, protoze akordy tam mnohdy jdou po sobe v tomto intervalu)
Kvintovy kruh, ktery je kvartovy kruh pozpatku
A pak maly tercie, ktere se odvozuji od intervalu v molove stupnici (prvni a treti ton). Tzn kdyz mas stupnici, ktera ti da osm tonu, tak kazdy, prima, sekunda, tercie, etc. ti ukaze jestli je maly nebo velky interval podle toho, v ktere stupnici je. Intuitivnejsi je to v anglictine, kdy maj(velky) ti v podstate i rika ze maj stupnice je durova a min (maly) ekvivalentne minor.
min:C - D - Eb - F - G (takze mala tercie je C - Eb)
maj:C - D - E - F - G (takze velka tercie je C-E)
Ono v tomhle kotlikarskem svete je to pak jednoduchy, protoze ton, ktery ti urcuje, co je to za stupnici je tercie, kvinta je u dur i mol stejna.
Takze dalsi dril by ses mel naucit terciove kruhy a to vsechny 3 male kruhy
C - Eb - F# - A - C
C# - E - G - Bb - C#
D - F - G# - B - D
a velke
C - E - G# - C - ..
C# - E#(F) - A - C# - ..
D - F# - Bb - D - ..
Eb - G - B - Eb - ..
Kdybys chtel trochu koumat, tak si postav dve stupnice od stejneho tonu (dur a mol) a podivej se, na kterem intervalu se jak ktery ton lisi a rict si, kterym smerem je tedy vzajemne posunuty ( jestli je vyssi nebo nizsi dur ci mol).
Jasny, ze kdyz mas na kytare vsechny prazce vyskladane pultony k sobe, tak asi vybiras ktery prazec zmacknout, abys dal dohromady ktery akord nebo posloupnost tonu, tomuhle mysleni zas ja nerozumim. Ono ne nadarmo proste musis ty stupnice a intervaly v nich drtit, dokud ti to neprijde samozrejmy, protoze to ne vzdycky stihnes realtime transponovat do toho hrani.