::R@keta >> Generation Web Vol.2>>

nástěnka Jazz, Blues, Klasika --- stats --- home

více...
13. července 2025 [16:34:46]
Rakeťáci © 2008-2012
(nápověda)
(starý úvod)
Jazz, Blues, Klasika

:: homepage
vlastník: kalali ::
21 odběratelů ::
jen příspěvky od:
(zastavit refresh) << na vršek nahoru :: 31-50 z 606 :: dolů dospod >>
medved
* 20. ledna 2016 [12:23:24] Re :: link
medved » Takže tam figuruje jenom stupnice Cdur? Nebo to můžeš stavět na jakýkoliv stupnici? Jo, a kdyby mi to někdo řek, kdo by mi to asi řek? Na potlachu jsem to ještě neslyšel..:-)))
 
Binn
20. ledna 2016 [12:16:50] Re :: link
Binn » mody jsou jednoduchy, je to jen stupnice brana od urcityho tonu

jonsky c, d, e, f, g, a, b, c
dorsky (od druheho stupne) d, e, f, g, a, h, c, d

takze kdyz ti nekdo rekne, at zahrajes F lidicky mod, tak je to proste jen Cdur od F
 
medved
* 20. ledna 2016 [11:59:35] Re :: link
medved » sI TU ODLOŽIM...

http://www.openculture.com/2016/01/why-violins-have-f-holes-the-science-history-of-a-remarkable-renaissance-design.html

Jo a binne, jsem zas o maličkej kousek dál, a ten interval C - Fis je triton, rozsah tří tónů (resp. po mym šest půltónů) za sebou a říká se mu Diabolus in musica, čili ďábel v muzice. A je třeba použitej ve znělce Simpsonovi ....-)

Jo a už vim, jakej je rozdíl mezi aiolskou, harmonickou a melodiskou mollovou stupnicí, jen mi ještě dělaj vrásky mody. To nevim, jak se k tomu mam postavit.
 
medved
* 14. ledna 2016 [16:58:18] Re :: link
medved » No, to jako jo, já chápu tu praktickou stránku věci, hraju na kytaru už přes deset let, moje folková škola byla hospoda a oheň v lese.A celou tu dobu jsem o tom přemejšlel, jak na to, tak sem si kupoval různý chytrý knížky, který mi byly ve finále k ničemu. Vždycky jsem se cítil bejt doprovodnym kytaristou, nikdy jsem neměl ambice hrát sólový party. Spíš jsem chtěl umět hrát dobře beglajt, a případně to dotáhnout na nějakou úroveň. Dneska už asi dle ohlasů z různejch stran pod vlivem různejch látek si myslim, že něco umim, ikdyž prostor pro zlepšení je vždycky. Tedy co se folkovýho pohledu. Já samozřejmě miluju mashupy různejch stylů, takže mi je folk malej a často přetejkam do basketbalu, takže jsem zkoumal poslední dobou víc věcí, ať už to jsou ty pětidobý rytmy, flamenco, blues, nebo úplně nový postavení prstů v akordech, který nejsou běžný, ale když se na ten krk podíváš, tak jsou logický.. třeba Hmol tak, že dáš akord D2sus a k tomu dáš tón H do basu. Wow, velká politika. A potřebuju se nějak naučit, co přesně na tý kytaře mačkat, abych to moh ojebat a z nějakýho problému se vysekat, případně při nějaký improvizaci, když mě někdo vyhecuje, abych se neztratil v lese. A jeden kámoš mě ještě navezl do jazzovejch akordů, takže muj první jazzovej standard, kterej se chci naučit, jakože fakt zabrnkat, je Autumn leaves. A v tu chvíli mě pak zajímá, co mačkam a proč to funguje tak, jak to funguje protože po těch letech hraní dělam spoustu věcí intuitivně ..... a neskutečně mě to baví. Hlavně asi i díky tomu, že pořád nemusim umět noty...:-)
 
Binn
14. ledna 2016 [16:35:56] Re :: link
Binn » pro mne je teorie jedna vec, ale zase hrani druha a nechci, abych byl v teorii o moc napred, nez dokazu zahrat. Moje cviceni nebylo nikdy jen drceni stupnic, i kdyz budovat svalovou pamet je taky dobry a vetsinu z tydne jsem pracoval na necem, co neznam, ale ze bych byl uplne studijni typ a sedel nad teorii tak moc, tak to vubec. Prave te obdivuju, ze do toho jdes s takovym zapalem naucit se co nejvic. Pro mne je to hazeni perel a spoustu veci navic bych zapomnel, protoze je proste nepouzivam a nektery veci jsem zacal objevovat az v momente, co jsem je zacal potrebovat.
 
medved
* 14. ledna 2016 [15:44:47] Re :: link
medved » protože do toho chci proniknout... buď se smířim s tim, že to v životě nepochopim... nebo to nějak pochopim. A když už jsem se smířil, že to nepochopim, dostal jsem do ruky klíče, kterejm rozumim a najednou se to všechno vyjasňuje. A jasně, sem svym způsobem na začátku, těšim se, až to budu mít zažitý a proběhlý. Každopádně dík, a určitě se v budoucnu na něco poptam. Serou mě totiž teoretický knížky, kde to sice všechno napsaný je, ale jenom v C, všechno tak jenom napůl... třeba už mam na stole několik let knížku "Tajemství akordových značek" a evidentně jim jde o to to tajemství ututlat... a to je prej pro nás kytaristy ta jednodušší knížka, bez zbytečnejch not, houslovejch klíčů and shit. Ale jak si prolejzam jednotlivý stupnice, tak v tom už ten systém začínam vidět, a chci si ještě procvičit termity, než se vrhnu na septakordy a kvintakordy..:-D
 
Binn
14. ledna 2016 [15:34:14] Re :: link
Binn » Uprimne si myslim, ze to asi jedno je, ale aby zas neprisel zas nejakej muzikofil a vyhlasil na nas Sariu. Koukam, ze ale do toho vzdelavani docela slapes, tak to ma byt.
 
medved
* 14. ledna 2016 [15:32:08] Re :: link
medved » jo, čtyřbarevku, úplně jí miluju od tý doby, co se hrabu v tóninách. Používal jsem jí jako malej, a teď, když jsem se začal znova vzdělávat v hudbě, tak jsem na ní narazil v neoluxoru a tak jsem si koupil rovnou tři. To je taková paráda!

Mimochodem, může bejt zvětšená kvarta samý, co zmenšená kvinta?
 
Binn
14. ledna 2016 [14:11:19] Re :: link
Binn » C-F# je zvetsena kvarta.
Jinak bys to mel mit spravne. Cisty interval je jen kvarta, kvinta a oktava. Ale s tim F# jsi mne na chvili zaskocil:)) Ale aspon si to clovek oprasi.

Btw to pouzivas takovou tu multituzku s mnoha barvama v jednom?
 
medved
* 14. ledna 2016 [14:03:17] Re :: link
medved » Hele, binne, prosím tě, mam tu otázku ohledně intervalů. Mam to tu tak správně namalovaný? A jestli jo, jakej je interval C - Fis?

https://i66.tinypic.com/2up8dio.jpg
 
medved
* 12. ledna 2016 [1:05:38] Re :: link
medved » To já sii to nekomplikuju, protože ty akordy už mačkat umim zpaměti, já teď chci jenom vědět, co to vlastně mačkam. Pak už jenom zvolíš tóniku a frčíš.... možná to zní trochu zmateně, to uznávam. Ale dneska večerer jsem ještě dostal vysvětleno, jakej je r ozdíl mezi mollovou přirozenou a harmonickou stupnicí, a to sou triky. Najednou můžu požívat v Amoll strupnici akordy jako je C7/5+,Gisdim nebo ammaj7.
 
Binn
11. ledna 2016 [16:58:46] Re :: link
Binn » Tak ja nerikam, ze jsi nejak blbej, ale to, ze ty si to proste moc komplikujes pro zacatek a taky bylo tezky rict, co vsechno zvladas plynule a co ne. Mi pripadne, ze si to zbytecne moc prekomplikovavas.

V jeden moment tvoris nejake intervaly, podruhy uz do toho zamichavas mody (jonsky, dorsky, aiolsky.. etc)

Muj tip pro tohle je proste
1. umet terciove, kvartove a kvintove kruhy
2. radeji umet bezpecne zakladni stupnice nez do toho zacnes neco hloubeji vrtat.

pojdme ten tvuj C#mi7/5b rozebrat na necem normalnejsim jako treba Cmi7/5b
to vychazi z normalni Cm7 - C Eb G Bb akorat jediny co udelas je, ze snizis paty ton, takze misto G dostanes Gb
C - Eb - Gb - Bb (hotovo). Ja asi chapu, ze si to chces vsechno nejak odvozovat, ale nektere veci si proste vydri. Jasny, je supr, ze kdyz znas tu metodiku, tak to na papire vzdycky das, ale dulezity je, jak to dokazes okamzite zahrat, kdyz vidis tu znacku.


///
Co se jazzu dotyka, tak ja vychazim z Bergonziho, ktery zacatky driluje na kombinacich tonu 1235 v maj/min a to jsem hral do zblbnuti. A to vytvorilo docela solidni prstovou pamet na hrani veci, co nejsou nejak brutalni.
 
medved
* 11. ledna 2016 [16:07:26] Re :: link
medved » me too...:-D

srsly, jasně, přesně tohle je to, z čeho mě bolí hlava, a to jenom proto, že si to nedokážu představit. Jasně, chápu, že jsou tóny, a tak... a možná to pochopim právě tim mym způsobem, jak jsem postnul dole. Čeká mě ještě dlouhá cesta. aposlední co se kdy naučim, budou noty ..:-D nejsem úplně blbej, chápu i paralelní stupnice, jako C - Am, D - Hm, E - Cism... kjdyž se soustředim na kruh, tak i ten dává smysl. Jenomže já mam dojem, že to pochopim líp jinak. Právě tak, jak tomu nerozumíš ty - a já chápu,že tomu myšlení nerozumíš, díky tomu, jakej jsem amatér, kterej vyrost u ohňů a v hospodách, a hraju jenom na kytaru, tak to vidim po svym A občas to neni kompatibilní s obecnou teorií. Ale jak mam teď všechny tóniny rozkreslený, tak to tam všechno je. Podívej se jenom na tu mojí malůvku. Já jsem si postupně vzal každej tón z tóniny D, a postavil na něj trojzvuk a čtyřzvuk. Super. Z toho vychází spoustu věcí. Když ti vyjde druhej tón v akordu o tři půltóny, je to moll. Když čtyři, je to dur. A tady to začíná naskakovat. Když se podíváš na postupku od tónu H, dostaneš aiolskou stupnici. A to je hustý! A navíc rozporuju tvojí teorii o kvintách, protože neni! Protože třeba tady v Ddur se podívej na ten odstup u Cismi7/5b, a to neni 7 půltónů, ale jenom 6! Aha? Cože?

Takhle mam rozepsaný všechny použitelný tóniny, a teď teprve můžu zkoumat tyhle "intervaly" který ale budou ve finále kompatibilní s mym vysvětlením, jen je to jinak napsaný a já to budu schopnej pochopit. A jasně, že něco namemorovaný mam, a něco už znam, ale mě spíš trápí, co neznam. Každopádně si ty tvoje bláznivý kruhy proběhnu, případně bysme mohli jít někdy na nějaký kafe, pivo nebo rum (případně vše v kombinaci) a mohli bysme o tom podebatit. Díky tomu, jak moc je to pro mě velký téma, tak o tom dokážu diskutovat hodiny. A samozřejmě jsem teprve na začátku a spoustě věcem prostě ještě nerozumim...:-))
 
uri
* 11. ledna 2016 [15:35:05] Re :: link
uri » //k i'm out ')
 
Binn
11. ledna 2016 [15:34:15] Re :: link
Binn » Ale nektery veci proste budes muset vydrit a naucit se intervaly nazpamet.

Prave kvartovy kruh
C - F - Bb - Eb - Ab - Db(C#) - Gb(F#) - B - E - A - D - G - C (hodi se do jazzu, protoze akordy tam mnohdy jdou po sobe v tomto intervalu)
Kvintovy kruh, ktery je kvartovy kruh pozpatku

A pak maly tercie, ktere se odvozuji od intervalu v molove stupnici (prvni a treti ton). Tzn kdyz mas stupnici, ktera ti da osm tonu, tak kazdy, prima, sekunda, tercie, etc. ti ukaze jestli je maly nebo velky interval podle toho, v ktere stupnici je. Intuitivnejsi je to v anglictine, kdy maj(velky) ti v podstate i rika ze maj stupnice je durova a min (maly) ekvivalentne minor.
min:C - D - Eb - F - G (takze mala tercie je C - Eb)
maj:C - D - E - F - G (takze velka tercie je C-E)

Ono v tomhle kotlikarskem svete je to pak jednoduchy, protoze ton, ktery ti urcuje, co je to za stupnici je tercie, kvinta je u dur i mol stejna.

Takze dalsi dril by ses mel naucit terciove kruhy a to vsechny 3 male kruhy
C - Eb - F# - A - C
C# - E - G - Bb - C#
D - F - G# - B - D

a velke
C - E - G# - C - ..
C# - E#(F) - A - C# - ..
D - F# - Bb - D - ..
Eb - G - B - Eb - ..

Kdybys chtel trochu koumat, tak si postav dve stupnice od stejneho tonu (dur a mol) a podivej se, na kterem intervalu se jak ktery ton lisi a rict si, kterym smerem je tedy vzajemne posunuty ( jestli je vyssi nebo nizsi dur ci mol).

Jasny, ze kdyz mas na kytare vsechny prazce vyskladane pultony k sobe, tak asi vybiras ktery prazec zmacknout, abys dal dohromady ktery akord nebo posloupnost tonu, tomuhle mysleni zas ja nerozumim. Ono ne nadarmo proste musis ty stupnice a intervaly v nich drtit, dokud ti to neprijde samozrejmy, protoze to ne vzdycky stihnes realtime transponovat do toho hrani.
 
medved
* 11. ledna 2016 [15:26:47] Re :: link
medved » JJ, to sem už viděl... já teď jedu tohle -

tady jsem narazil na akord Xmi7/5b a díky tomu jsem se doptal a dopátral k tomu, že teď už dokážu sestavit trojzvuk a čtyřzvuk k jakýmukoliv tónu daný stupnice. Emejzink

http://www.justinguitar.com/en/JA-001-JazzGuitarChords.php

A tady se učim první jazzovou věc včetně takový pecky, jako je kráčející bas (ikdyž v mym podání se spíš šourá až kulhá....:-))

http://www.justinguitar.com/en/JA-520-AutumnLeaves-JazzStandard.php
 
Binn
11. ledna 2016 [15:11:54] Re :: link
Binn » mrkni kdyz tak mezitim na tohle pokud neznas - https://www.youtube.com/watch?v=RQuRFCE5NzI
 
medved
* 11. ledna 2016 [14:52:09] Re :: link
medved » tto by bylo super :-)
 
Binn
11. ledna 2016 [14:50:00] Re :: link
Binn » Koukam, ze si to zbytecne komplikujes. Az budu mit vic casu, tak ti k tomu neco napisu o malych terciich a jak vnimam intervaly ja.
 
medved
* 11. ledna 2016 [14:33:06] Re :: link
medved » To je nějaký moc šílený, barevný, a co je nejdůležitější, nic mě to nenaučí, to jsem už zjistil, že memorováním se nikam nedostanu.ů To je jako naučit se posloupnost akordů, ale nechápat, proč tam jsou. Jakože s teorií se peru už několik let a bezúspěšně, vždycky jsem skončil v jakýkoliv knížce na straně 30 - intervaly. Možná že pro klavíristy a magory to je srozumitelný, ale já měl vždycky dojem, že jsem zabloudil v lese, všude samej strom a nic nedává smysl. Až teď. Teď mi poslal kámoš tak srozumitelný vysvětlení, že jsem prozřel. Každej vnímá muziku jinak a já díky tomu, že to nějakej pátek hobluju, tak mam nějaký věci podvědomě zafixovaný - coý může bejt i kontraproduktivní. Každopádně jsem nikdy nechápal zmenšený tercie, septimy, támhleto. Jako jasně, chápu, že tercie jsou tři, ale tři čeho? Tónů? OK, v C dur to funguje, ale pak máš půltóny, co ty na to? No a v záplavě otázek mě dycky rozbolela hlava, já sem tu knížku zavřel a šel si šmrdlat něco primitivního v depresi, že některý dveře pro mě zůstanou zavřený. Kvartovej, resp. kvintovej kruh jsem vždycky měl za zbytečně složitou blbost, protože jsem se naučil transponovat jinak, a já to nevidim jako kruh, ale jako přímku, kolej. Anebo šroubovici. Ale zůstanu ako správnej kotlíkář u kolejí, a pro mě je oktáva 11 půltónů za sebou. Stejně jako máš půltóny na kytaře. a když sem dam to, co jsem zatim vybádal třeba v Ddur, je takhle:

https://i63.tinypic.com/rbedk2.jpg

Takže já potřebuju zjistit, jak jsou jednotlivý akordy položený, sesynchronizovat jazyk mýho kmene s jazykem ostatních a dál bádat. A to mi přijde ta tabulka jako zbytečná, jednak už mam tabulek dost a všechny povídaj podonym směrem,jendak na to musim přijít...:-)) ale každopádně dík. A teda rozebíram stupnice C, D, E, F, G A, B, myslim, že tóniny jako H, As, Es, nebo Fis my kotlíkáři moc nevyužijeme a i takhle mam celkem naloženo.
 
jen příspěvky od:
(zastavit refresh) << na vršek nahoru :: 31-50 z 606 :: dolů dospod >>